Vi skaber talenter

28.04.17

Flot 2.-plads til Teknisk Gymnasium i Aabenraa ved DM i Entreprenørskab

Gruppen Build Green fra HTX i Aabenraa blev hædret af H.K.H. Kronprinsen og undervisningsminister Merethe Riisager

Gruppen ’Build Green’ har udviklet en række bæredygtige byggematerialer, der kan være fremtiden inden for byggematerialer.

Build Green består af 3.g-eleverne Malene Wildenschild, Tim Slot Hansen, Casper Kyster Andersen, Jonathan Felt-Jakobsen og Lasse Høck Kofoed.

Build Green er lige kommet hjem fra DM i Entreprenørskab for unge, der fandt sted i denne uge i Industriens Hus i København. De fik en flot 2.-plads i kategorien ”Trade and Skills”.

De skulle bl.a. præsentere deres løsning foran 200 tilskuere og et dommerpanel af erhvervsfolk. Om aftenen deltog de i en gallamiddag hvor H.K.H. Kronprinsen og undervisningsminister Merete Riisager udnævnte vinderne.

I alt deltog 43 udvalgte hold fra hele Danmark, og inden finalen havde gruppen kvalificeret sig gennem de lokale og regionale mesterskaber, hvor ca. 4.000 elever har deltaget.

”En bygning udleder 80 tons CO2 i dens levetid, størstedelen af den forurening stammer fra produktionen af byggematerialer, det vil vi gøre noget ved!”, fortæller Lasse Høck Kofoed.

Derfor har gruppen udviklet tre bæredygtige byggematerialer, som kan være med til at nedbringe mængden af CO2.

”Træningen op til DM har været meget lærerig, og vi kan klart bruge det til eksamen”, afslutter Malene Wildenschild.


Maiken Vivian Jensen, gymnasielærer i teknologi, på Teknisk Gymnasium i Aabenraa kan kun bekræfte: ”Det har givet vores elever et stort fagligt løft, og derudover har de lært utrolig meget, som de kan bruge til eksamen i deres videre karrierer".

 

Fakta

Hvert år udvælger Teknisk Gymnasium på EUC Syd, elever der har lyst, evner og et godt teknologiprojekt eller produkt til at deltage i de danske mesterskaber for entreprenørskab for unge. Eleverne skal dernæst deltage og vinde de lokale og regionale mesterskaber, før at turen går til DM finalen, hvor de bedste idéer og produkter præsenteres. I denne proces får eleverne ekstra faglig træning, de udarbejder en faglig rapport med tilhørende prototyper, og de får intensiv træning i at formidle og stå foran små som store forsamlinger. Alt sammen noget de kan bruge i eksamens øjemed og i deres fremtidige karriere.