Vi skaber talenter

02.04.20

Svendeprøver gennemført på EUC Syd Data som online-eksamen

Som følge af regeringens midlertidige lukning af skolen måtte vi hurtigst muligt afgøre, hvad der skulle ske med igangværende svendeprøver på datateknikeruddannelsen.

Vi har for tiden et stort hold på 29 data-elever fordelt på de to specialer: Infrastruktur med 25 elever og Programmering med fire elever.

Data-teamet har (som alle uddannelser og teams på skolen) fortsat undervisningen vha. digitale værktøjer som Teams, der er et mødeværktøj, vi har indført og fået licens til, så ansatte og elever uanset, hvor de befinder sig, online kan arbejde sammen, kommunikere, holde møder, ringe og dele dokumenter.

På Data og Kommunikation-uddannelsens speciale Infrastruktur er de afhængige af at kunne tilgå de fysiske servere og andet materiel, vi har på skolen, så her har vi for nuværende måtte standse og i stedet tilbyde, at de berørte elever kan aflægge en ny svendeprøve mellem 12. maj og 3. juni (under forudsætning af, at skolen atter er i normal drift).

Vores faglærer Egon C. Rasmussen fra Kommunikation og Data-uddannelsen fortæller:
- På programmerings-specialet benytter vi hovedsageligt ressourcer i ”skyen”, de såkaldte Cloud-ressourcer. Derfor kunne eleverne her nemmere fortsætte deres projekt, selvom de arbejdede hjemmefra. Vi kunne opretholde kommunikationen på Microsoft Teams, både mellem de fire elever og vejlederen. Vi havde hver dag et fælles morgenmøde og eleverne havde så individuelle online-møder i løbet af dagen.

Svendeprøven blev afholdt i torsdags den 2. april for de fire elever. Det foregik online, og eleverne gennemførte deres svendeprøve hjemmefra; Allan Soll fra Danfoss A/S var censor.

- Vi havde på forhånd aftalt, hvordan det skulle foregå, så vi oprettede en række ”kanaler” i Teams: En Censur-kanal, hvor lærer og censor alene havde adgang og kunne lave voteringen, en kanal til gruppefremlæggelsen samt en kanal pr. elev. På denne måde kunne vi styre, hvem der havde adgang til de forskellige video-møder, lidt som at åbne og lukke døre ind til forskellige lokaler, fortæller Egon.

Eleverne gjorde det rigtigt fint og to af dem opnåede karakteren 12. Det er skolens vurdering, at online-formen ikke har ændret væsentligt på svendeprøvens resultat:

- Man kan endda muligvis hævde, at nervøse elever opnår en fordel ved, at de kan sidde hjemme i vante omgivelser, siger Egon.

De fire svendeprøve-elever er nu færdige her på skolen og mangler kun nogle få måneders praktik i deres praktikvirksomheder. En af dem har allerede fået job som Softwareudvikler hos Danfoss, og en anden begynder på universitetet til august.

De fire elever, der er bestået er:
Andreas Philip Dyngberg Pedersen, Danfoss A/S (karakter 12)
Jacob Mørk Brejnbjerg, Terma A/S (karakter 12)
Jens Nissen, EUC Syd Praktikcenter
Mickey Vallentin Friis, Danfoss A/S

- Efter at både lærere og elever har vænnet sig lidt til det digitale, går det rigtig godt. Det sværeste er nok at starte et nyt hold op online, men når man først er i gang og kender hinanden, går det nemmere at fortsætte online. Selv om vi glæder os til at vi igen kan komme ind på skolen, vil vi nok opleve, at nogle uddannelser fremover vil inddrage online undervisning mere, der hvor det giver god mening. Så alt i alt har det været en ganske lærerig proces, slutter Egon.