06.12.20
Stolte grundforløb 1-elever viste deres uddannelse frem
Onsdag den 26. november åbnede en flok energiske og fortællende GF1-elever døren til auditoriet og ind i deres fagverden. Eleverne viste på forskellig vis lidt om, hvad de havde lært fra deres fag omkring kendetegn og teknikker med bl.a. smagsprøver og præsentationer.
Natacha, som ønsker at uddanne sig til bager, havde opstillet to forsøg. I det første eksperimenterede hun med hævning af boller, og der var brugt den samme dej, men de havde forskellige hævningstider. Natacha viste, hvor meget det betyder i størrelse og kvalitet for det færdige brød, at man lader dejen hæve fuldt ud. Det andet forsøg gik ud på at eksperimentere med gær. I alle reagensglassene var den samme mængde vand og gær, men indholdet af sukker var justeret, og Natacha fortalte, hvordan de i bagerundervisningen har lært om, at sukker er mad og næring for gær, så det er vigtigt, at den får nok sukker - men hverken for meget eller for lidt - for det sætter hæveprocessen i stå.
Også på grundforløb 1 er der, som på alle skolens uddannelser, selvfølgelig fokus på bæredygtighed, og Natacha fortalte, at de havde lært om, at bagerens værktøj og redskaber for at undgå uønsket kemi i maden, fremfor af plastik, skal være lavet i materialer som metal og træ, og at det er vigtigt også med bæredygtig emballage.
En af eleverne ønskede at uddanne sig til konditor og viste forskellige teknikker, heriblandt sprøjteteknikker, hvordan man laver mousse, glaze og om smagskombinationer. Den fremtidige konditor viste også fra drømmeuddannelsen ved at have bagt en kage, der kombinerede forskellige smage og bestod af en sød browniebund komplimenterende med en surere kirsebærtop. Som gæst kunne man forsøge sig med en af de mange sprøjteteknikker.
Også på grundforløb 1 er der, som på alle skolens uddannelser, selvfølgelig fokus på bæredygtighed, og Natacha fortalte, at de havde lært om, at bagerens værktøj og redskaber for at undgå uønsket kemi i maden, fremfor af plastik, skal være lavet i materialer som metal og træ, og at det er vigtigt også med bæredygtig emballage.
En af eleverne ønskede at uddanne sig til konditor og viste forskellige teknikker, heriblandt sprøjteteknikker, hvordan man laver mousse, glaze og om smagskombinationer. Den fremtidige konditor viste også fra drømmeuddannelsen ved at have bagt en kage, der kombinerede forskellige smage og bestod af en sød browniebund komplimenterende med en surere kirsebærtop. Som gæst kunne man forsøge sig med en af de mange sprøjteteknikker.
Under fremvisningen kunne man også møde Nikolaj, som vil være slagter og i dagens anledning tilberedte flæskestegssandwich. Flæskestegen havde stegt i 3 timer i en 180 grader varm ovn, og også rødkålen og sovsen lavede eleverne selv fra bunden. Nikolaj fortalte ud fra sin nye viden om udskæring af kød, at flæskestegen kommer fra mellemkarmen fra grisen - ved siden af nakken og skinken. Og han forklarede, at måden man får flæskesteg, er ved at lave riller i skindet og putte salt i dem.
Simon vil gerne uddanne sig som mejerist. Han er glad for naturfag og mikrobiologi og fascineret af arbejdet med mælk, der kan udsættes for kemiske processer med varme og enzymer og således forvandles til mange forskellige slags oste - i sin præsentation havde han medbragt flere typer.
- Som mejerist får man noget mælk fra køerne, og så tryller man flere forskellige oste frem. Forvandlingen fra råprodukt til noget folk vil give mange penge for er spændende. F.eks. er brie og skimmelost praktisk talt den samme ost, for de to oste gennemgår nogenlunde samme proces – men den varierer bare i tid, og så får brien tilført fugt, hvor skimmelosten ikke gør, fortalte Simon.
Dina kan godt lide at lave mad og ønskede at uddanne sig til ernæringsassistent. Dina er meget interesseret i forskellig slags smag og havde i præsentationen valgt at udforske disse.
- Når man laver mad, forsøger man at få så mange smage med så muligt, fortalte Dina. - Det danske køkken har 5 grundsmage, som menneskets smagssans kan registrere: salt, sødt, umami, sur og bitter, hvor det thailandske køkken har fire: sødt, salt, surt og stærk. Alle disse smage sanses forskellige steder på tungen.
- Som mejerist får man noget mælk fra køerne, og så tryller man flere forskellige oste frem. Forvandlingen fra råprodukt til noget folk vil give mange penge for er spændende. F.eks. er brie og skimmelost praktisk talt den samme ost, for de to oste gennemgår nogenlunde samme proces – men den varierer bare i tid, og så får brien tilført fugt, hvor skimmelosten ikke gør, fortalte Simon.
Dina kan godt lide at lave mad og ønskede at uddanne sig til ernæringsassistent. Dina er meget interesseret i forskellig slags smag og havde i præsentationen valgt at udforske disse.
- Når man laver mad, forsøger man at få så mange smage med så muligt, fortalte Dina. - Det danske køkken har 5 grundsmage, som menneskets smagssans kan registrere: salt, sødt, umami, sur og bitter, hvor det thailandske køkken har fire: sødt, salt, surt og stærk. Alle disse smage sanses forskellige steder på tungen.
Louise Søndergaard er faglærer på GF1 og fortalte, at så snart corona er ovre, er målet at åbne dørene yderligere med flere elever og flere gæster udefra. Gæsterne skal bl.a. komme fra folkeskolerne, så de unge allerede inden de vælger ungdomsuddannelse, kan få et indtryk af erhvervsuddannelse og elevernes hverdag på EUC Syd.