Industritekniker­elever fik indsigt i cirkulær produktion med Danfoss
Elever på industriteknikeruddannelsen fik besøg af Danfoss og et inspirerende indblik i bæredygtighed og cirkulær produktion.
Et besøg fra Danfoss gav vores elever på industriteknikeruddannelsen et inspirerende indblik i, hvordan en stor industrivirksomhed som Danfoss arbejder med cirkulær produktion og bæredygtighed – og hvordan man allerede fra uddannelsesstart kan tænke grønt i praksis.
Hvordan kan man skabe flere penge uden at bruge flere materialer? Det spørgsmål satte gang i tankerne hos eleverne på industriteknikeruddannelsen på EUC Syd, da Danfoss A/S og Danfoss Drives gæstede skolen i forbindelse med projekt Grøn omstilling – et projekt medfinansieret af Den Europæiske Union og Region Syddanmark.
Projektet skal udover at styrke de unges forståelse for bæredygtighed og cirkulær produktion allerede fra uddannelsesstart også på sigt bringe erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner tættere sammen.
Fra EUC Syd deltog 15 elever fra hovedforløb 1 og 4 sammen med deres undervisere Sonny Lehrfeld og Jørgen Kornbeck samt Elin Lunding, projektleder for Grøn omstilling.
Fra Danfoss deltog Kirsten Kjær Jensen, Director, Group Sustainability, og Rasmus Jørgensen, Circularity Manager hos Danfoss Drives, som holdt et inspirerende oplæg om, hvordan virksomheder kan arbejde med cirkulær økonomi.
Cirkulær produktion gav stof til eftertanke
Rasmus satte fokus på, hvordan virksomheder kan skabe vækst uden at øge forbruget af materialer, og hvordan design, genbrug og affaldshåndtering spiller en central rolle i den grønne omstilling.
Fokus på cirkulær produktion er nemlig afgørende for at mindske affald, spare på begrænsede naturressourcer og samtidig styrke virksomheders konkurrenceevne og økonomi. Det bidrager desuden til at reducere miljøpåvirkningen – herunder klimaforandringer og forurening – ved at genbruge og genanvende materialer i stedet for at smide dem ud.
Hans pointer om at undgå at blande materialer og at se affald som en ressource fangede både elever og undervisere.
“Det var en øjenåbner for eleverne at se, hvordan bæredygtighed og forretningsstrategi hænger sammen,” fortæller projektleder Elin. “Vores mål er, at de får tankegangen om bæredygtighed ind fra starten af deres uddannelse – så det bliver en naturlig del af deres faglighed.”
Eleverne undersøgte affald og ressourcer i egne virksomheder
Som en del af forløbet havde eleverne forberedt sig ved at undersøge affalds- og ressourcehåndtering i deres virksomheder. De havde forsøgt at kortlægge, hvor meget affald der produceres, hvordan det sorteres, og hvilke økonomiske omkostninger, der er forbundet med det. De måtte dog konstatere, at det ikke i alle virksomheder er lige let at finde svarene på alle spørgsmålene, men alle virksomheder har fokus på affaldssortering i forskellige niveauer.
Samarbejdet mellem EUC Syd og Danfoss skal gerne udvikle sig og inspirere flere virksomheder og uddannelser til at tænke bæredygtighed ind i hverdagen – til gavn for både elever, erhvervsliv og klima.