Vi skaber talenter

03.04.20

Teori omsættes til praksis under EUC Syds corona-lukning

Hvordan bærer man sig ad som faglærer på en erhvervsuddannelse, når en stor del af undervisningen er praktisk orienteret, og man fra den ene dag til den anden skal omstille sig til, at undervisning og arbejde primært foregår online? Og hvordan ser det på den anden side ud for eleverne, når de ikke længere kan benytte sig af skolens faciliteter og rammer, men stadig skal have udbytte af undervisningen?

EUC Syd og resten af landets skoler er for tiden udfordrede, da undervisningen skal omstilles til en ny digital virkelighed. Det har især været en udfordring ikke mindst på erhvervsuddannelserne, hvor man skal kombinere teori og praksis på nye måder. På EUC Syd ser det dog ud til, at lærere og elever takler det i fællesskab.

Birgit Elly Heise er elev på ernæringsassistentuddannelsen og har skullet omstille sig til en ny virkelighed, da hun nu pludselig skal følge undervisningen hjemmefra – og samtidig har to børn gående hjemme.

Birgit Elly Hansen sætter ord på udfordringerne:

- Det er teknikken og det at have to børn hjemme samtidig med, at man har en del at se til med skolen. Det er lidt hårdt med uvisheden, da der nogle gange er masser at lave, hvor der andre gange ikke er meget at se til. Så man skal virkelig være omstillingsparat. Og med de udsigter, der er i dag vil en svendeprøve forløbe med at bestilling af mad foregår online. Vi skal så løbende tage billeder af maden vi laver, den skal anrettes og så fremstilles over video, og så vil man kunne præsentere maden overfor vores censor og lærer.

Ernæringseleverne logger hver dag på skolens server for at tilgå WinFood, som er et program eleverne bruger til at lave kostberegninger af energi, kalorier osv.

 

Billederne er fra Birgits opgave, der gik på at alle elever skulle tage billeder og beskrive de måltider de alligevel skulle lave til sig selv i denne uge. Der er beskrevet og beregnet på kalorier, fedt, protein osv. på egen mad. Eleverne har ikke fået leveret eller påbudt specielle ingredienser; de har brugt egne råvarer, og det giver også nogle gode aha-oplevelser om egne vaner og hvad man egentlig spiser.

- Det er lidt hårdt, når man ikke er vant til at arbejde med digitale programmer med videoer og andet online indhold. Man trækker lidt på nogle tråde, man normalt ikke trækker på, forklarer Birgit Elly Heise.

Birgits faglærer i ernæring og sundhed, Maria Vendelbo Madsen, kan også sagtens se, at der er en række udfordringer forbundet med, at undervisningen er blevet omstillet til at foregå online:

- I forhold til vores fag, hvor det praktiske foregår som tilberedning af sunde, velsmagende og præsentable måltider, kan det i stor udstrækning godt udføres hjemme i elevernes egne, private køkkener. Der er den ulempe, at du som underviser, ikke kan følge med i alle processer undervejs, og dermed ikke komplet overskue om eleverne anvender f.eks. de korrekte teknikker og korrekt hygiejne. Det tekniske resultat af maden kan man ofte gennemskue, men jo ikke smagen, hvor jeg må nøjes med elevens egen faglige og sensoriske vurdering, forklarer Maria.

Maria ser dog positivt på hele processen med lukningen og at skulle omstille sig til en ny digital virkelighed. Her fokuserer hun især på den fælles indsats, som ydes her på skolen for at imødekomme udfordringerne:

- Hvor der er vilje er der vej, og både skolen, eleverne, jeg selv og lærergruppen i det hele taget har set løsninger i stedet for begrænsninger. Det er nok ikke sidste gang, vi står i en udfordrende situation i livet, og så er det rart at opleve og fremover huske på, at der (næsten) altid kan findes et middel og en udvej, hvis man leder, smiler Maria.